Al meer dan 10 jaar begeleiden wij vrijwillig kinderen met een leerachterstand om zo het verschil te maken.
Veel leerlingen in achterstandswijken hebben te maken met een onderwijsachterstand, gedragsproblemen of moeilijkheden thuis. Scholen herkennen dat, maar schieten helaas tekort om dit probleem volledig het hoofd te bieden. Er is niet genoeg geld en aandacht voor basisscholen/middelbare scholen in achterstandswijken. Vaak moeten docenten onbetaald overwerken en zijn de leslokalen overvol. De kinderen lopen hierdoor een steeds grotere achterstand op. De scholen hebben reeds aan de bel getrokken. Het probleem stapelt zich op en een hele generatie dreigt verloren te gaan. Vanwege deze reden is Stichting550 opgericht. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om onze jeugd te helpen en zijn van mening dat deze kinderen niet aan hun lot mogen worden overgelaten. We moeten er voor onze kinderen zijn voordat het te laat is. Samen kunnen we het verschil maken!
Onze missie is jonge kinderen met een onderwijsachterstand, die veelal in achtergestelde wijken wonen, een betere startpositie te geven zodat zij met minder achterstand in de ontwikkeling kunnen starten met het voorgezet onderwijs. Vervolgens willen we de kinderen gestructureerd begeleiden in het voorgezet onderwijs om zodoende een maximale ontwikkeling van de kinderen te benutten en tevens de talenten van de kinderen te stimuleren.
Onderwijsachterstand bij basisschool leerlingen verkleinen
Ouders en leerlingen begeleiden bij de overgang naar het voorgezet onderwijs
Leerlingen uit voortgezet onderwijs ondersteunen bij hun huiswerk
Leerlingen ondersteunen bij het ‘leren-leren’
Leerlingen ondersteunen bij het plannen
Een omgeving creëren waar de leerlingen in aanraking komen met positieve rolmodellen
Belevingswereld van de leerlingen vergroten
Er worden wekelijks lessen aangeboden aan leerlingen van groep 7 en 8. In groepen van ongeveer 11 leerlingen wordt gewerkt aan verschillende onderdelen, o.a. begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. De lessen worden gegeven door hoogopgeleide vrijwilligers die een grote affiniteit hebben met onderwijs en kinderen.
De leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben krijgen een persoonlijke begeleider. Zo kunnen zij op hun eigen tempo de les stof tot zich nemen. Iedere week hebben deze leerlingen een contactmoment met de begeleiders. In dit gesprek wordt de planning en de doelstelling van de week besproken. De begeleiders houden de voortgang van deze leerlingen gedurende het jaar in de gaten. Dit wordt uitvoerig besproken met de ouders en scholen.
De huiswerkbegeleiding groep is bedoeld voor leerlingen van alle leeftijden van het voortgezet onderwijs. Het doel is om hen te helpen bij het plannen en organiseren van hun huiswerk, het vergroten van hun studievaardigheden en het versterken van hun zelfvertrouwen. Op deze manier worden de leerlingen gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.
Een SoVA-training(sociale-vaardigheidstraining) is bedoeld voor kinderen en jongeren die sociaal minder vaardig zijn. Doordat ze op sociaal vlak tekort schieten kunnen ze problemen ervaren in de dagelijkse omgang met leeftijdsgenoten en anderen. Om die reden organiseert Stichting550 elk schooljaar een aantal SoVA-trainingen zodat de leerlingen zich op dit gebied kunnen ontwikkelen.
Sociale vaardigheden helpen bij het opbouwen en behouden van sociale contacten, en zorgen ervoor dat iemand wordt geaccepteerd door anderen. Een SoVA-training heb je in verschillende vormen. Jezelf voorstellen, een gesprekje beginnen, iets vragen of samenwerken met anderen zijn een aantal voorbeelden.
Elk schooljaar komt er iemand langs die over zijn beroep komt vertellen. Zo krijgen de kinderen een beter beeld bij het beroep dat iemand doet. En kunnen ze aan de hand van casussen samenwerken met anderen om zo hun sociale vaardigheden te trainen.